Ny aftale om hjælp til erhvervslivet er langt fra det ønskede

    0
    Jenny Braat. Foto: Danske Maritime.
    REKLAMA

    Danske Maritimes administrerende direktør, Jenny Braat, er langtfra tilfreds med den nye aftale, fordi den kun i begrænset omfang hjælper eksportbrancherne og den maritime industri nu og her.

    Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har netop indgået en aftale, der forlænger hjælpepakkerne til den 31. januar 2021.

    Aftalen betyder, at kompensationsordningen for faste omkostninger bliver udvidet, så adgangskravet til omsætningsnedgangen bliver nedsat fra 35 til 30 pct. Samtidig bliver den maksimale kompensationsprocent for mindre virksomheder sat op til 90 pct., matchfaciliteringsordningen for iværksættere bliver udvidet, og aftalen omfatter også en øget likviditet i form af momslåneordning.

    Men eksportbrancherne har et meget begrænset fokus i aftalen. Først til marts vil regeringen indkalde aftalepartierne til drøftelse af status på eksporterhvervenes situation og drøfte en yderligere eksportrettet indsats.

    Om fri bevægelighed rundt i verden står der i aftalen, at man noterer sig EU-rådshenstillingen om en koordineret tilgang til restriktioner for den fri bevægelighed som reaktion på COVID-19-pandemien og medio november 2020 vil have klarlagt, om det giver anledning til justeringer i den danske tilgang til rejsevejledninger. Derudover står der blot, at man vil se på den internationale udbredelse af COVID-19-pas.

    For vores branche er den nye aftale om hjælpepakker desværre langt fra det, vi havde ønsket, og jeg er på ingen måde tilfreds med, at regeringen først til marts vil indkalde de andre partier til drøftelse af eksporterhvervenes situation og derudover kun nævner coronapas i en bisætning uden en konkret tidsplan.

    Man burde politisk se langt mere samlet på de aktuelle behov, hvor et coronapas, som kan sikre medarbejderes fri bevægelighed i hele verden, er fuldstændigt afgørende at få etableret. Særligt for de globale serviceerhverv, som aktuelt bløder, og ordreproducerende virksomheder som meget snart har tomme ordrebøger på trods af, at de har skruet ned for produktionen.

    Det vil vi arbejde for at få gennemført uagtet den nye aftale, og det samme gælder muligheden for at få karantæneomkostninger i udlandet dækket og at få etableret testcentre rundt i verden, så flere ugers karantæne kan skæres ned til nogle få dage. Det er først og fremmest muligheden for at kunne komme rundt i verden og dermed bevare kundekontakten, som for den maritime industri er helt afgørende.

    Så alt i alt er den nye aftale er en flad fornemmelse. Vi kan simpelthen ikke redde dansk økonomi indenfor Danmarks egne grænser. Der er akut brug for, at Christiansborg får løftet blikket og i langt højere grad sikrer eksporterhvervenes overlevelse.

    Jenny Braat, administrerende direktør i Danske Maritime

    (Visited 1 times, 1 visits today)

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here