Dermed er der udsigt til, at rederier i sektoren igen forsøger at opruste med nye mega-skibe med plads til 23.000 teu efter en pause i kapløbet, som i forvejen har betydet overkapacitet og pres på raterne.
Ifølge Wall Street Journal spørger tyske Hapag-Lloyd sig i øjeblikket for på værfter i Japan, Sydkorea og Kina om bygningen af op til seks skibe i den helt store klasse, mens Evergreen overvejer bygningen af otte eller ni kæmpeskibe, der kan blive kontraheret i slutningen af sommeren, siger kilder til avisen.
Skibene bygges dels for at opfylde de forpligtelser, som rederierne har aftalt i de alliancer, de er medlem af, dels som afløsning for ældre skibe, der bliver for dyre at retrofitte til de kommende skrappere miljøkrav som følge af IMO 2020.
Hvis der bliver skrevet under på nye ordrer på de helt store containerskibe, vil det i givet fald blive første gang siden efteråret, hvor Hyundai Merchant Marine bestilte 20 skibe, heraf 12 på 23.000 teu.
Kilde: World Street Journal