Teknologisk Diplomuddannelse i Vedligehold

    0
    REKLAMA

    Beregning af de økonomiske gevinster ved vedligehold bliver stadig vigtigere for maskinmestrene, også de sejlende. Men efteruddannelse kan være svært når man er sejlende maskinmester, sådan at møde fast på skolen den sidste onsdag og torsdag i måneden, må siges at være en umulighed. Hvad gør man så? Fredericia Maskinmesterskole har fundet en løsning.

    Af Peter Brandi

    Lars Jenry Petersen der er lektor på Fredericia Maskinmesterskole siger: ”Vi ser på en Uddannelse der systemmæssigt er sat til 2 år. Men de fleste tager den på mellem 3 og 4 år. – Man møder ind to dage om måneden. Om efteråret er det i september, oktober og november. Og så er der eksamen i december. Men det kan man jo ikke gøre på samme måde når vi skal undervise dem der sejler. Derfor er der lavet en ordning, så de sejlende kan komme her, når de er hjemme. Så laver vi en særskilt plan for dem.” – Så I udarbejder altså individuelle løsninger? – ”Ja, det er vi nødt til, ellers får vi dem ikke med i uddannelsesforløbet.”

    Hvorfor er det vigtigt at de sejlende får denne efteruddannelse?
    ”Den tid er forbi, hvor man kan forlade sig på, at man i land beregner periodiske eftersyn og vedligeholdelse. I dag har vi skibe, der stort set sejler hele tiden. De forskellige komponenter og enheder har ikke et ensartet slid. Så hvis vi kører med faste intervaller, vil vi bruge for mange penge og tid på nogle dele og for få på andre enheder. Vi må derfor tage udgangspunkt i de enkelte deles pålidelighed, og ikke manualernes stipulerede holdbarheder,” fortæller Lars Jenry Peter og fortsætter.

    Læs resten af historien i novemberudgaven af Maritime.

    (Visited 27 times, 1 visits today)

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here