Pr. 1. januar 2021 skærpes miljøkravene til nye motorer til alle slags både. Det vil sige, at de gældende emissionskrav, IMO Tier 2 bliver opgraderet til IMO Tier 3, som betyder en op til 80 procent mindre udledning af kvælstofoxid.

Af Lærke Worsøe
Krav til dieselmotorers emission blev for første gang indført i år 2000 med IMO Tier 1. I 2008 blev kravene skærpet med IMO Tier 2, og pr. årsskiftet er det tid til at skærpe kravene endnu engang. Det drejer sig helt bestemt om luftforureningsudslippet af kvælstofoxid, også kaldet NOx.
Kravet bliver indført for alle maritime dieselmotorer fra og med 130 kW og op efter – i praksis vil det sige alt fra større joller og helt op til de allerstørste skibe.
For miljøet er det givetvis en væsentlig forbedring, da de nye krav skulle mindske forureningen fra udstødningen med op mod 80 procent mht. NOx-udledning. Og for de søfolk, der ønsker en grøn profil, er det en god mulighed for at blive endnu grønnere.
I augustudgaven af FiskerBladet har vi dedikeret spalteplads til et tema om maritime motorer og den grønne omstilling. Vi har været i kontakt med en række forhandlere med forskellige temaer på hjerte, og vi har indhentet diverse fakta, der kan gøre alle lidt klogere på, hvad der rør sig på motormarkedet i disse tider. Læs mere, når den digitale udgave bliver uploadet i næste uge.
