I en kronik i det maritime tidsskrift Skipsrevyen.no skriver Bjarne Gunnar Vandeskog, manuensis ved Institutt for Maritime Studier ved Høgskolen på Vestlandet, at besætningen på fregatten blev opmærksom på tankskibet tids nok til at styre udenom, men at det ikke skete.

Årsagen er ifølge Vandeskog, at de der befandt sig på fregattens bro ikke var klar over, at der var vand nok på fregattens styrbord side. Besætningen havde ikke en god nok forståelse af fregattens position, og foretog derfor ikke den undvigemanøvre der var mulig, nødvendig og ikke mindst lovpligtig.
Eksperten hæfter sig også ved, at fregatten undlod at sænke farten, hvilket ifølge ham var en oplagt mulighed – og at dette ikke er nævnt i rapporten.
Bjarne Gunnar Vandeskog slår fast, at de personer der befandt sig på fregattens bro havde alle forudsætninger for at få verificeret fregattens position: radar, ECDIS of AIS, men at ingen af disse instrumenter blev brugt – og at det er årsagen til, at fregatten ikke foretog den undvigemanøvre der var mulig.
Redaktionen
