En hurtig etablering af landstrømsanlæg på Aarhus Havn for krydstogtskibe har været et ønske fra alle partier i Aarhus byråd, minus Socialdemokratiet. Borgmester Jacob Bundsgaard afviste sammen med Aarhus Havn forslaget og fremlagde i juni i stedet en plan om at etablere landstrøm overalt på havnen, drevet af 100 pct. grøn strøm fra solceller og vindmøller.

Men med udsigten til at komme i mindretal gik Socialdemokratiet sammen med SF, De Radikale og Alternativet med til at opfordre Aarhus Havn til at “arbejde videre med en snarlig etablering af landstrøm til krydstogtskibe, da landstrøm medfører både store menneskelige og samfundsøkonomiske gevinster”.
Men de borgerlige partier mener ikke, at papiret giver en garanti for en hurtigere etablering.
“Krydstogtskibene i Aarhus sviner lige så meget som op mod 5.000 dieselbiler. Derfor har vi brug for landstrøm, så krydstogtskibene kan slukke for motorerne, mens de er i havn. Men vi ønsker ikke en syltekrukke, hvor der ikke er konkrete handlinger bag de gode intentioner. Vi vil derfor sende forslaget videre til budgetforhandlingerne,« sagde Venstres Gert Bjerregaard, som henstillede til, at der laves en aftale om, at der bør etableres landstrømsanlæg på havnen i 2021, skriver JP Aarhus.
Direktør Jakob Flyvbjerg Christensen, Aarhus Havn, tager byrådets beslutning til efterretning. Havn vil fortsat også arbejde for en bredmodel for alle skibe.
“Aarhus Byråd kan ikke træffe en beslutning om etablering af landstrøm på Aarhus Havn, men vi har i kraft af vores ejerskab af havnen nok havnedirektørens og bestyrelsens ører i sagen. Jeg er sikker på, at landstrøm kan ramme rigtigt, og derfor skal vi gøre det. Men vi har et ansvar for at lave de rigtige investeringer, så vi får den rigtige effekt,« sagde borgmester Jacob Bundsgaard (S).
Kilde: JP Aarhus
