Den kommende eldrevne slæbebåd vil kunne arbejde i tre-fire timer på en fuld opladning, mens en hurtigopladning af batteripakken sker på blot et par timer.
Ud over batteripakken er slæbebåden også forsynet med to 1.000 kW generatorer, der giver kræfter nok til et bollard-træk på 40 tons, hvis det primære system svigter, eller hvis fartøjet får behov for at arbejde længere, end batteriernes kapacitet tillader.
Den eldrevne slæbebåd koster omkring dobbelt så meget i indkøb som en traditionel slæbebåd. Men til gengæld koster driften blot en trediedel. Derfor forventer havnen at spare 12 mio. dollar i driftsomkostninger og dermed gøre den eldrevne slæbebåd billigere i det lange løb.
Samtidig bidrager båden til at havnens målsætning om at blive CO2 neutra i 2040.
“Jeg vil gerne anerkende Damen for deres arbejde med dette projekt siden 2016. De har investeret en betydelig mængde af både tid og penge i udviklingen af dette innovative fartøj. I kampen mod klimaforandringer er partnerskaber vigtige, og Damen har været en fantastisk partner,” siger Tony Gibson, der er CEO i Ports of Auckland.
Kilde: Maritime Executive