Nyt norsk forskningsskib måtte vende om

    0
    REKLAMA

    I weekenden måtte forskningsskibet Kronprins Haakon vende om og sejle tilbage, efter at det var trængt frem 86 grader nord. Men det var ikke nok til at slå Fram-ekspeditionen, der om bord på ekspeditionsskibet Fram i 1895 trængte helt frem til en position 86 grader og 14 minutter nord.

    Selv om det ikke lykkedes at overgå Nansen rekord, er stemningen om bord på Kronprins Haakon alligevel god.

    ”Vi har nok en betydelig mere bekvem ekspedition”, siger Hans Christian Eilertsen, professor i biologi ved Universitetet i Tromsø og togtleder.

    Ud over Hans Christian Eilertsen befinder der sig 35 andre forskere om bord på forskningsskibet, der på togtet vil samle fleste mulige arktiske organismer ind.

    Forskningsskibet, der er designet af Rolls-Royce i Aalesund, skal både operere i arktiske og antarktiske farvande.

    Kronprins Haakon er bygget på Fincantieri skibsværftet i Muggiano, La Spezia . hvilket afstedkom en hel del kritik. Den pressede norsk værftsindustri havde vanskelig ved at se rationalet ved, at så kostbar en ordre blev til til et udenlandsk værft.

    Skibet har en længde på 100 meter, 21 meters bredde og en bruttotonnage på omkring 9.000 tons. Kronprins Haakon kan medtage op til 55 personer – forskere, personale, studerende og besætningsmedlemmer – fordelt i 38 kahytter. Dertil kommer 15 laboratorier,

    Kronprins Haakon har en marchhastighed på 15 knob og er i stand til selvstændigt at til operere i is med en tykkelse på op til en meters tykkelse.

    Forskningsskibet har en hangar i stævnen, der kan rumme to helikoptere, moonpool og en stor rampe i agterskibet.

    Redaktionen

    (Visited 13 times, 1 visits today)