Torm slår konkurrenter og får overskud

    0
    REKLAMA

    Der er plusser over hele linjen i Torms netop offentliggjorte regnskab for årets 1. halvår. Driftsresultatet (EBITDA) voksede i 2. kvartal med 11,2 mio. dollar i forhold til sidste år til 40,6 mio. dollar, mens resultatet blev et plus på 5,2 mio. dollar mod et underskud i samme kvartal i fjor på 8,6 mio. dollar.

    For 1. halvår landede driftsresultatet på 102,1 mio. dollar mod 66,7 mio. dollar i samme periode i fjor med et samlet overskud på 28,7 mio. dollar før skat som resultat. Samme periode sidste år udløste et underskud på 7,5 mio. dollar.

    “TORMs resultat for første halvår 2019 afspejler Selskabets stærke driftsresultater sammenlignet med vores konkurrenter og fokus på at opretholde en effektiv drift med en lav omkostningsbase. Vores resultat før skat på USD 28,7 mio. i første halvår 2019 er det bedste halvårsresultat i tre år, og det glæder os, at vi også kan generere et overskud i et andet kvartal, som har været negativt påvirket af en unormalt høj og forlænget raffinaderivedligeholdelses-periode,” udtaler Executive Director Jacob Meldgaard og tilføjer: “Vi vurderer, at IMO 2020-reglerne vil skabe øget efterspørgsel efter produkttankskibe, og at TORM er godt positioneret til at drage fordel af denne nye markedsdynamik.”

    De gode resultater er bl.a. drevet af markant højere fragtrater. TCE lå i 2. kvartal på 15.405 dollar/dag i forhold til 12.944 dollar/dag i samme periode i fjor.

    “Fragtraterne på produkttankmarkedet lå i starten af første kvartal 2019 på et højt niveau, som ikke er set siden 2016, men faldt en smule i løbet af kvartalet, efterhånden som raffinaderiernes forårsvedligeholdelse tog fart. Vedligeholdelse af raffinaderierne var særligt omfattende i andet kvartal, og kombineret med en række ikke-planlagte afbrydelser medførte dette, at 23% mere af den globale raffinaderikapacitet var ude af drift end i samme periode sidste år,” skriver selskabet i regnskabsmeddelelsen.

    Torm har igennem 2. kvartal fortsat sin modernisering af flåden med indkøb af fire moderne MR-skibe bygget i 2011 og har samtidig indgået sale-and-lease-back aftaler på en række skibe for at finansiere købet. Desuden er flere ældre skibe solgt fra.

    “Torms bestyrelse har overvejet Selskabets muligheder og mener på nuværende tidspunkt, at den fortsatte modernisering af flåden gennem nybygninger, køb af moderne skibe allerede i drift og scrubberinstallationer er den optimale allokering af kapitalen,” skriver selskabet.

    I forhold til de kommende svovlregler har Torm installeret – eller er ved at få installeret – scrubbere på omkring halvdelen af flådens skibe. Den anden halvdel skal fra indførelsen af de nye regler pr. 1. januar 2020 benytte brændstoffer med lavt svovlindhold.

    Torm har indgået i et joint venture med ME Production, som er en af Kina´s førende producenter af scrubbere for på den måde at sikre den fornødne fleksibilitet i forhold til at installere scrubbere på flere skibe, hvis det viser sig hensigtsmæssigt.

    Kilde: Torm

    (Visited 9 times, 1 visits today)