”Vi oplever et stadigt større arbejdspres på personalet og en tilsynsmyndighed, der er mere opsat på at tilgodese arbejdsgivernes ønsker om færre lønudgifter, end på passagerernes sikkerhed. Det er en udvikling, som vi vil advare imod, og endnu flere passagerer vil i sagens natur kun gøre arbejdspresset større”, siger Reiner Burgwald, sektorformand i FOA.
Ifølge FOA har udviklingen i flere år er gået mod færre og færre maritimt uddannede besætningsmedlemmer på stadig større skibe. For eksempel er tilsynsmyndigheden – Søfartsstyrelsen – i øjeblikket ved at godkende en besætning på blot 3 personer til den nye el-færge Ellen som skal sejle på ruten Søby-Fynshav og Søby-Faaborg.
”Det er planen, at en skibsfører, en styrmand og en ”person”, som det hedder, skal udføre alle de opgaver, der skal løses på færgen. Både under sejlads og ved lastning og lodsning. Det vil sige løse drifts- og vedligeholdelsesopgaver, servere for passagererne, billettere, rengøre, holde opsyn, laste og losse. Det er i sig selv vanvittigt”, siger Reiner Burgwald.
Men det mest bekymrende er ifølge Reiner Burgwald, situationen når og hvis der måtte ske et uheld.
”I tilfælde af brand om bord, mand over bord, kollision eller tilsvarende alvorligt uheld, er der kun to til at varetage alle de sikkerhedsmæssige opgaver. Skibsførerne må aldrig forlade sin bro, så det efterlader styrmanden og en ”person”. Vi er ikke trygge ved situationen og frygter for sikkerheden”, siger Reiner Burgwald.
Kilde: FOA