Der blæste en stærk storm i Nordsøen natten til den 6. november 1985 med 14 meter høje bølger og snebyger. Det var mere end coasteren Pauline S. kunne holde til. Situationen var alvorlig for de otte besætningsmedlemmer om bord, der slog alarm.
Det blev hørt af Esvagt Bravo, der lå omkring 20 sømil derfra ved Tyra-feltet, og straks satte kurs mod Pauline S. Esvagt Bravo nåede frem ved daggry, hvor både en dansk og en tysk redningshelikopter havde opgivet at redde besætningen i det hårde vejr.
Men mandskabet på Esvagt Bravo satte redningsbåden i vandet og hentede af to omgang i de otte besætningsmedlemmer i en dramatisk aktion, der varede i 25 minutter.
De tre besætningsmedlemmer på Esvagt Bravo blev efterfølgende hædret af Kronprins Frederiks Fond.
Men nu er det slut med Esvagt Bravo – og dermed også et vigtigt kapitel i Esvagts historie, skriver Jyske Vestkysten.
“På rigtig mange områder har Esvagt Bravo været med til at forme det Esvagt, vi kender i dag. Skibet har en meget stor aktie i udviklingen af vores sikkerhedskultur i udformningen af vores specialdesignede FRB-både og ikke mindst vores træning i at sejle både,” siger Kristian Ole Jakobsen, stedfortrædende administrerende direktør hos Esvagt til Jyske Vestkysten.
Kilde: Jyske Vestkysten