“Med lanceringen af det første 23.000 teu skib, der er drevet af LNG, demonstrerer vi, at en brændstof transition kan være en en succes i vores industri, hvis alle aktørerne samarbejde,” skriver CMA CGM´s topchef, Rodolphe Saade i et tweet.

Rederiet har tidligere oplyst, at brugen af LNG på de enorme skibe vil reducere CO2-udledningerne med 25 pct. og reducere udledningen af svovl og partikler med 99 pct. samt NOX med 85 pct.
De nye skibe bliver udstyret med tanke, der er så store, at skibet kan medbringe gas nok til en tur-retur fra Europa til Asien uden bunkering. Rederiet har indgået en aftale med Total om gasleverancerne.
I 2022 vil CMA CGM´s flåde med de ni nye tælle 20 LNG-drevne skibe. Ud over de 23.000 teu store containerskibe, hvoraf det første sættes i drift i 2020, drejer det sig om fem 15.000 teu containerskibe samt seks skibe på 1.400 teu, hvor de første tre er leveret til selskabets datterselskab, Containerships.
With the launching of the first 23 000 TEU ship powered by Liquified Natural Gas, we demonstrate that energy transition can be effectively successful in our industry if all the players work together. #LNG #EnergyTransition pic.twitter.com/NkvhhtH0dd
— Rodolphe Saade (@RodolpheSaade) September 25, 2019
Kilde: World Maritime News.
