Der skal tages helt anderledes midler i brug, hvis det skal lykkes for skibsfarten at reducere udledningerne af drivhusgasser som fastsat af IMO.
Og hvorfor så ikke i fremtiden gå tilbage til en teknologi, der i århundrede har hjulpet skibe over oceanerne.
Rederiet har valgt det ligeledes franske værft, Neopolia, til opgaven, der blev bekræftet med underskrivelsen af et letter-of-intend under udstillingen La Mer XXL i Nantes i Frankrig.
Neopolia blev valgt blandt i alt 15 værfter, der havde givet bud på opgaven.
Skibene bygges som ro-ro skibe, der udstyret med sejl kan spare mellem 80 og 90 pct. af brændstoffet – og dermed en tilsvarende mindre udledning af drivhusgasser – på den planlagte rute mellem Saint-Nazaire i Frankrig til den amerikanske østkyst.
Rederiet oplyser, at det nu vil gå i gang med at skaffe den nødvendige kapital til projektet. Hvor meget det drejer sig om, oplyses ikke.
Kilde: World Maritime News