HMM har efter udløbet af aftalen med 2M valgt at indtræde i THE Alliance, der består af Hapag-Lloyd, joint-venturet Ocean Network Express (ONE) mellem NYK, K Line og MOL samt Yang Ming.
Samtidig har denne alliance besluttet at forlænge samarbejde med ti år til 2030.
Det betyder, at THE Alliance kan se frem til at blive væsentlig styrket, når HMM får leveret 20 nye container skibe, som blev bestilt i fjor. Ordren består af 12 skibe på 23.000 teu og 8 på 15.300 teu, der leveres fra 2020 til 2021 fra sydkoreanske skibsværfter.
“HMM passer perfekt ind i THE Alliance, da de vil komme med et antal nye og moderne skibe, der vil hjælpe os til at levere mere kvalitet og blive mere effektive – og det vil også hjælpe os til at reducere vores udledninger,” siger Hapag-Lloyds topchef Rolf Habben Jansen i en kommentar.
For Maersk og MSC betyder det ophørende samarbejde en betydelig udfordring af 2M´s netværk på ruterne over Stillehavet, mener Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting.
“For nuværende opererer 2M sammen med Zim og HMM 14 services til sammen, men HMM´s udtræden vil fjerne 3 services, hvilket efterlader 2M med 11 mod de andre alliancers potentielle 19 services,” skriver Lars Jensen i en kommentar.
Ocean Alliance driver i dag 19 services, mens THE Alliance driver 16 med mulighed for at øge til 19, når HMM indtræder.
Aftalen mellem HMM og THE Alliancen blev underskrevet 19. juni og samarbejdet vil træde i kraft 1. april næste år, hvis det bliver godkendt af myndighederne.
Kilde: TradeWinds