Hold øje med Femern-projektets indflydelse på miljøet

    0
    Foto: Femern A/S
    REKLAMA

    Myndigheder, miljøorganisationer og fiskere kan få glæde af en innovativ miljøportal, som Femern A/S står bag. Her kan man blandt andet læse miljøundersøgelser og få live data fra 14 målestationer.

    Et byggeri af Femern-forbindelsens størrelse vil unægtelig have indflydelse på den omkringliggende natur, og hvis man vil vide, hvordan det går med eksempelvis bestanden af det sjældne Østersø-marsvin, mens byggeriet står på, kan man i fremtiden hente direkte data på en ny miljøportal, Ægir, som Femern A/S åbner mandag. Det skriver Ritzau.

    Portalen indeholder de seneste fire års miljøundersøgelser, og kombineres med live-data døgnet rundt fra 14 nye målestationer i Femern Bælt. Her skal myndigheder, miljøorganisationer og borgere kunne følge med, mens sænketunnelen anlægges. Men også fiskere kan få gavn af onlinedata fra bøjestationerne og i realtid følge ilt- og strømforhold, oplyser Anders Bjørnshave, miljøchef i Femern A/S.

    – Det er interessant for fiskere, der kan se, om de fysiske forhold ved bunden giver mulighed for, at fisk kan opholde sig der, siger han til Ritzau.

    Danmarkshistoriens grundigste miljøundersøgelser
    Ifølge pressechef for Femern A/S, Jens Villemoes, vil denne type datamateriale normalt blive samlet i rapporter, som opbevares på et bibliotek. Her vil det oftest være utilgængeligt for alle andre end særligt interesserede forskere. Men de omfattende forhold omkring Femern-byggeriet vil altså blive offentlig tilgængelige.

    – Vi har lavet Danmarkshistoriens mest grundige miljøundersøgelser, hvor vi nærmest har kortlagt hver eneste fugl, fisk og plante i Femernbælt. Det har vi gjort for at sikre, at vi påvirker naturen, miljøet og klimaet mindst muligt, mens vi bygger Femern Bælt-tunnelen, siger han til TV2 ØST.

    Ægir vil løbende blive udbygget, i takt med at nye data bliver behandlet, og vil på sigt dække hele det omfattende arkiv af miljødata, der er blevet indsamlet og vil blive indsamlet under byggeriet af tunnelen. Femern Bælt-tunnelen forventes bygget færdig i 2029. Foreløbigt er der dog endnu uafsluttede retssager i Tyskland, imens man fra dansk side gik i gang med byggeriet i januar 2020.

    Du kan finde miljøportalen Ægir her

    (Visited 16 times, 1 visits today)

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here