MARLOG ny organisation – Ny bestyrelsesformand

    0
    REKLAMA

    Peder Gellert Pedersen er blevet valgt som bestyrelsesformand for den nye superklynge organisation MARLOG, hvor ”Det Blå Danmark” bliver samlet i en fælles innovations organisation.
    Peder Gellert Pedersen er til daglig Executive Vice President i DFDS med ansvar for DFDS’ Ferry division. Han vil med sin brede erfaring kunne bidrage til den nye organisation. Vi har i den forbindelse interviewet Peder Gellert Pedersen.

    Af Peter Brandi

    Hvad er MARLOG
    Maritime & Logistics Innovation Denmark – i daglig tale MARLOG – er den nye fusionerede klyngeorganisation inden for de maritime erhverv og logistik. MARLOG skal arbejde med at styrke innovation på tværs af hele erhvervet med fokus på grøn omstilling, digitalisering og kompetencer.

    Bag initiativet står erhvervsorganisationerne Danske Rederier, Danske Maritime, Dansk Transport & Logistik DTL) og Danske Havne samt klyngeorganisationerne Maritime Development Center (MDC), Maritimt Center for Optimering og Drift (MARCOD), Transportens Innovationnetværk samt Fyns Maritime Klynge. Så MARLOG bygger på et solidt fundament, med regionale kontorer i Frederikshavn, København, Rønne og Svendborg. Fra 1. januar 2021 støder endnu en lokation til i form af et kontor i Esbjerg.

    Hvordan har du oplevet processen med at samle de eksisterende klyngeorganisationer til en fælles organisation?
    ”Nu skal det lige nævnes, at jeg ikke har været med i hele processen, jeg er først blevet valgt i forbindelse med opstarten af MARLOG,” fortæller Peder Gellert Pedersen og fortsætter. ”Men når det er sagt, så har jeg fra mine bestyrelseskolleger erfaret, at alle har været enige om, at vi har store fælles interesser. Det store spørgsmål var, om en sammenlægning ville betyde, at man centraliserede alt på et sted, uanset om stedet var København eller Nordjylland. Men fordi en regional forankring er af yderste vigtighed for en organisation som MARLOG, ligesom vi har brug for de stærke kompetencer der er i de eksisterende organisationer. Som eksempler kan nævnes, at Nordjylland har stærke kompetencer indenfor grøn omstilling, i Esbjerg har de stor viden indenfor offshore industrien.

    Så det har været naturligt at fastholde de regionale kontorer, for at bevare den tætte kontakt til alle medlemsvirksomheder, og regionale spillere og udbygge den store viden, som de regionale medarbejdere har.

    Da det geografiske således var på plads, blev processen forholdsvis enkel, og vi er klar med en yderst kompetent organisation, til glæde for hele ”Det Blå Danmark”.

    Resten af artiklen kan læses i Maritimes oktoberudgave her.

    (Visited 42 times, 1 visits today)

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here