Umiddelbart skulle man tro, at der på grund af Covid-19 pandemien havde været langt mellem de gennemsejlende skibe i Suez-kanalen i årets fem første måneder. Men det er ikke tilfældet. Tværtimod.
“Shipping industrien forbliver i centrum af den globale økonomi og faciliterer en stor del af vores dagligdag, som vi kender den. Konfronteret med en humanitær og økonomisk krise af et omfang, der synes uden sidestykke, har aktiviteten i handelsflåden været overraskende modstandsdygtig overfor den stærke modvind med et øget antal gennemsejlinger i Suez-kanalen i de første fem måneder af 2020,” siger Peter Sand, shippinganalysechef i BIMCO.
Det er et øget antal gennemsejlinger af tankskibe og bulk, der trækker det samlede antal op, mens antallet af gennemsejlinger af containerskibe ikke overraskende er faldet.
At trafikken af tankskibe har været høj i perioden – faktisk rekordhøj i maj – skyldes dels øget efterspørgsel på grund af IMO 2020 svovlreglerne, dels priskrigen, der sendte olieprisen i bund, men tankskibsraterne op i et marked, hvor efterspørgslen på grund af Coronakrisen var i bund.
Det stigende antal gennemsejlinger med tørlastskibe i perioden, er ifølge Peter Sand ikke helt så enkelt at forklare i betragtning af den modgang, som bulkere har oplevet i perioden.
“Forklaringen kan dels ligge i de rabatter, der gives til bulkere, dels de nye svovlregler, der i starten af 2020 gav højere bunkeromkostninger og dermed gav anledning til at vælge kortere ruter for at spare brændstofomkostninger,” skriver Peter Sand i analysen.
Kilde: Bimco