Skibene vil blive udstyret med Flettner rotorsejl og solpaneler for at udnytte de vedvarende energikilder bedst muligt og skal drives af dual-fuel maskiner, der både kan benytte LNG og lavsvovlsolie.
“Med den kombinerede brændstof- og energieffektivitet vil skibene kunne reducere udledningen af drivhusgasser med mere end 25 pct., mens brændstofforbruget vil kunne reduceres med op til 45 pct. i forhold til dagens moderne skibe,” skriver Stena Bulk i pressemeddelelsen.
“Planen er at indsætte IMOFlexMAX skibe i Stena Bulks logistiske system på det globale marked sammen med IMOIIMAX-skibe. IMOFlexMAX skibe vil blive et vigtigt aktiv for Stena Bulk og vores partnere i styrkelsen af vores position som de markedsledende, cross-trading specialister i MR-segmentet med øget effektivitet og reduktion af drivhusgasser,” udtaler Erik Hånell, CEO i Stena Bulk.
Rederiet kontrollerer en flåde på omkring 115 tankskibe. Hvornår prototypen bliver klar til indsættelse, foreligger der ikke oplysninger om.
Kilde: Stena Bulk