Det er ganske bemærkelsesværdigt, at en færge, der er er bygget med den endnu meget dyre batteriteknologi kan vise en postiv businesscase efter blot 5-8 år, sammenlignet med en nybygget dieseldrevet færge.
“Det gælder selv om omkostninger til ladestation og den muligvis nødvendige udskiftning af færgens batteripakke to gange i færgens levetid er regnet med,” hedder det i rapporten om E-Ferry projektet, der har fået støtte fra EU´s Horizon 2020 research og udviklingsprogram.
“Det betyder, at den højere investeringsomkostning er tilbagebetalt tidligt – og i resten af færgens 30-årige levetid, vil rederiet spare mellem 24 pct. og 36 pct. i driftsomkostninger sammenlignet med driften af en diesel eller diesel-elektrisk drevet færge.”
Den batteridrevne færge har siden 1. marts sejlet 5 daglige returture mellem Ærø og Als og har dermed nået det produktionsmål, der oprindelig blev sat for det EU-støttede projekt for Ellen, der sejler 22 sømil på el – og dermed syv gange længere end nogen anden batteridrevet færge i verden.
Rapporten viser også, at energispildet er i bund i forhold til almindelig dieseldrift. Energieffektiviteten målt fra batterigrid til propellen ligger på 85 pct. eller mere end dobbelt så meget som en typisk dieseldrevet færge.
I forhold til miljø- og klimabelastningen sparer Ellen miljøet for udledning af bl.a. 2.520 tons CO2, 14,3 tons NOx og 1,5 tons svovldioxider i forhold til en moderne dieseldrevet færge, forudsat at den benytter grøn el fra sol eller vind.
Endelig viser rapporten, at også passagererne har taget godt i mod den batteridrevne færge.
Flertallet erklærer sig enten “ekstremt tilfredse” eller “meget tilfredse” med Ellen. Ud over at sætte pris på færgens miljø-venlighed bliver også den lydløse og røgfrie drift vurderet højt, ligesom sikkerhed, komfort og rejsetiden, der blev reduceret med 20 pct. i forhold til den gamle diesel-færge.
Kilde: Ærø Kommune