Belships opnåede i 1. kvartal at overgå Baltic Supramax Indexet (BSI) markant med en TCE pr. skib på 8.636 dollar/dag eller 39 pct. højere end BSI-indekset på 6.232.
Men det var ikke nok til at forhindre driftsresultatet før afskrivninger (EBITDA) til at dratte fra 10,1 mio. dollar i 1. kvartal i fjor til 4,9 mio. dollar i år. Nettoresultatet faldt fra 2,5 mio. dollar til 200.000 dollar.
“Vores benchmark-index BSI lå i perioden på 6.232 dollar i gennemsnit, hvilket er det laveste siden 2016. Markedet forbedrede sig i februar efter afslutningen på det kinesiske nytår, men hen mod slutningen af kvartalet var trenden for raterne negativ og har siden holdt sig på et meget lavt niveau,” skriver Belships i kvartalsrapporten.
Belships råder over en flåde på 23 supramax/ultramax tørlastskibe, der i betydelig grad er på kontrakter resten af året. Rederiet oplyser, at 20 pct. af de resterende skibsdage i året er blevet afdækket på Freight Forward Agreements til 9.900 dollar/dag, mens 40 pct. er booket til 8.500 dollar/dag.
“Udsigterne er fortsat meget usikre, selvom vi deler troen på, at virussen vil blive besejret og at skibsfarten og handlen vil komme tilbage,” skriver Belships, der også ser positivt på, at meget få nybygninger er på vej ud i markedet.
Kilde: Belships