Esvagts olie- og gasforretning er ifølge selskabets adm. dir. Peter Lytzen udfordret på to væsentlige områder af den nuværende situation.
”De fyldte olielagre og lave olie/gaspriser betyder, at der ikke investeres i nye brøndboringer. Det går ud over spotmarkedet for ERRV, som udgør en væsentlig del af vores forretning. Samtidig er vores rater ramt af kurstab for den norske krone og det engelske pund; to markeder, hvor Esvagt har stor aktivitet”, siger Peter Lytzen.
Ydermere har det norske værft Havyard, som bygger Esvagts tre næste vindmølleskibe til MHI Vestas, været i et så alvorligt økonomisk uvejr, at Esvagt har måttet bidrage til en økonomisk redningspakke og en accept af en senere levering.
”Samlet set er det faktorer, der sætter ESVAGTs likviditet under pres. Det skal vi forholde os til”, siger Peter Lytzen.
Ud over den et-årige lønnedgang for bestyrelse og ledelse er rederiets landansatte medarbejdere blevet tilbudt at bidrage med en frivillig lønreduktion på 5 pct. og der er en god forståelse hos rederiets godt 1.000 søfolk af, at tiden ikke er til de store lønreguleringer, skriver rederiet i pressemeddelelsen.
Lønnedgangen vil sammen med udskydelse af investeringer og enkelte skibsoplæg bidrage væsentligt til, at Esvagt har den likviditet, der skal til. Hertil kommer en genforhandling af kontrakter med partnere og leverandører.
”Vi har brug for opbakning fra vores underleverandører for at sikre, at vi også på omkostningssiden tilpasser aktiviteterne med den økonomiske virkelighed, vi står i. Det er mit indtryk, at det stærke samfundssind, som har været et lyspunkt under corona-pandemien, også er gældende på tværs af industrien. Jeg oplever en forståelse af, at vi skal stå sammen for at komme igennem de aktuelle udfordringer”, siger Peter Lytzen.
Kilde: Esvagt