Antallet af aflyste sejladser på de store øst-vest-ruter ligger nu 250-350 pct. højere end hvad der normalt ses omkring det kinesiske nytår, viser en opgørelse fra Sea-Intelligence.
Det er gået hårdest ud over Asien-Europa trafikken, hvilket har ramt havne ved Middelhavet specielt hårdt. Det er på disse ruter, at et flertal af verdens allerstørste containerskibe er sat ind.
“På den måde spiller anløbene til de enkelte havne fra disse mastodonter en vigtig rolle i både havnenes drift og økonomi,” siger Alan Murphy, der er CEO i Sea-Intelligence.
“Ser man på 2. kvartal i 2020 er de hårdest ramte havne i Middelhavet La Spezia, Tangier og Damietta, der mister mere en 40 pct. af deres direkte anløb på grund af aflyste sejladser fra Asien. I Nordeuropa er de hårdest ramte havne Felixstowe, Zeebrugge og Antwerpen, der oplever et fald i anløb fra Asien på omkring 30 pct.,” siger direktøren.
Ifølge Sea-Intelligence er der i øjeblikket kun syv havne, der ikke oplever aflyste anløb.