Normalt er det rettigheden, der optager kunderne: Når containerne frem til tiden. Men i denne coronatid er nogle kunder nu parat til at betale Maersk for at forsinke transporten af deres varer. Fordi de ikke har lagerkapacitet til rådighed.
“Vi ser en betydelig efterspørgsel, især fra kunder i detailhandlen og bilbranchen,” siger Shereen Zarkani, der er global salgschef i Maersk til Finans.
Mens det fortsat ikke kan gå stærkt nok med at få flyttet værnemidler rundt i verden, forholder det sig ganske anderledes med f.eks. tøj og sko, der ikke kan sælges i butikkerne på grund af coronakrisen.
“Kunderne kommer til os, når de ikke har nok lagerplads selv. Det har de fleste ikke, fordi en måde at være konkurrencedygtig på er hele tiden at have en gennemstrømning af varer, som ikke ligger for lang tid ét sted. Ingen planlægger efter lagerkapacitet som det, der er behov for nu,” siger Shereen Zarkani.
Trods stigningen i efterspørgslen på lagerkapacitet rammes Maersk af den markant faldende efterspørgsel på transport i en verden, der fortsat er lukket ned. Det har foreløbig ført til mere end 100 aflyste Maersk-sejladser siden marts.
Kilde: Finans