Det er ikke sådan bare lige, at få fat i en manglende del – eller reservedel – når man befinder sig i bunden af verden på Rothera Resarch Station i Antarktis. Derfor var der fuldstændig styr på hver en bolt og hver en del af de i alt 4.500 tons udstyr og materialer, inden det blev afskibet til den britiske Rothera Resarch Station i Antarktis.
Konstruktionsteamet havde endda gennemført en fuldskala samling af de 45 tons tunge stålrammer i Southampton inden afskibningen for at være helt sikre på, at de havde identificeret uventede udfordringer.
Nu er kajen på plads, bygget op af 20 stålrammer, der er fyldt ud med sten, Det første skib, der anløb den nye kaj var RSS James Clark Ross efterfulgt af MV Billesborg, der ankom med forsyninger til igangværende byggeprojekter.
Og nu er det så klar til at tage i mod RSS Sir David Attenborough, der i øjeblikket er ved at blive færdigbygget på Cammell Laird. Skibet, der bliver i stand til at bryde gennem is på en meters tykkelse med en hastighed på tre knob, vil have plads til 30 besætningsmedlemmer og op til 60 videnskabsfolk og andre medarbejdere.
Skibet bygges efter de nyeste miljøstandarder og bliver et af verdens mest avancerede polarskibe.
Bygningen af det 129 meter lange skib på 15.000 bt startede i 2016 og det skulle egentlig være færdiggjort ultimo 2018, men er altså blevet forsinket. Den samlede pris for skibet er tidligere angivet til omkring 150 mio. pund svarende til ca. 1,3 mia. danske kroner.
Skibet ejes af Storbritanniens Natural Environment Research Council (NERC) og skal drives af British Antarctic Survey.
Kilde: Maritime Executive