MSC har ikke bekræftet det officielt. Men heller ikke afvist, at nedbruddet skyldes et cyberangreb med malware. Uanset årsagen har det nu siden fredag 10. april været umuligt at tilgå hjemmesiden msc.com i verdens næststørste containerrederi, ligesom kunderne heller ikke har haft adgang til selvbetjeningsmodulet myMSC.
Men driften i rederiet er ikke berørt, må man forstå på de tweets, som MSC har udsendt en gang i døgnet.
Kunder kan fortsat komme i kontakt med rederiet via email og telefon, ligesom det fortsat er muligt at booke via de uafhængige platforme Inttra og GT Nexus. Alle afdelinger, terminaler, depoter og skibe arbejdere videre, skriver rederiet.
MSC er det tredje blandt de helt store rederier, der er ramt af IT-nedbrud i løbet af de seneste tre år. Maersk blev ramt af det absolut værste i 2017, mens Cosco blev ramt i 2018.
“Og i hvert tilfælde er det klart, at medarbejderne er den vigtigste faktor for at afbøde effekterne og sikre at virksomheden kan køre videre uden brug af de digitale værktøjer i en periode,” skriver Lars Jensen, adm. dir. i SeaIntelligence Consulting, i en Linkedin opdatering.
Han peger på, at den igangværende pandemi vil accelerere brugen af digitale værktøjer og dermed også øge afhængigheden af disse.
“Frygten for cyberangreb bør ikke bremse denne udvikling. Men alle behøver at tænke nøje over, hvad deres backup planer er, og hvordan medarbejderne kan bevare deres praktiske færdigheder til at kunne klare en krisesituation, og ikke blot se udviklingen som en mulighed for at reducere medarbejderstaben i den tro, at de digitale værktøjer er ufejlbarlige,” skriver Lars Jensen videre.
Det er ifølge MSC alene hovedkvarteret i Geneve, der er berørt af nedbruddet, fordi rederiet kører med to forskellige IT-systemer, så et nedbrud i det ene ikke berører driften af det andet.
Hvornår hele netværket er genetableret skriver MSC ikke nåede konkret om i det seneste tweet. Blot at det sker “om kort tid”.
As we’ve communicated before, the recent network outage only affects HQ in Geneva. MSC operates different IT systems to separate Headquarters from the Agencies network to ensure that in case of an issue they can’t affect each other.
— MSC Cargo (@MSCCargo) April 12, 2020
Redaktionen