Når Maersk´s nu afgåede driftsdirektør sætter sig for bordenden som CEO i MSC, har selskabet allerede afvist LNG som et fremtidigt brændstof i jagten på at reducere CO2 udledningerne.
På Hansa Forum i Hamborg i sidste uge afviste Bud Darr, der er chef for rederiets Maritime Policy & Government Affairs, LNG med den begrundelse, at der er begrænsede bunkermuligheder tilgængelig i havnene.

MSC satser for nuværende i stedet på en omfattende retrofitting af scrubbere på rederiets skibe. Således har MSC for nylig færdiggjort et program, der omfatter installering af scrubbere på 250 skibe i den eksisterende flåde, hvilket vil reducere udslippet af CO2 med omkring 2 mio. tons årligt.
“MSC´s flåde er blevet stærkt forbedret i de senere år med et omfattende retrofitting-program. Vi har investeret massivt i de seneste low-carbon teknologier, som f.eks. nye energieffektive propeller og bove for at reducere brændstofforbruget og dermed forbedre vores energieffektivitet,” sagde Bud Darr.
“Dertil kommer, at vi konstant monitorerer vores miljømæssige præstationer og har implementeret en række operationelle foranstaltninger for yderligere at reducere vores CO2-udledninger for at imødekomme de forventede nye regler og mål fra IMO,” tilføjede han.
Søren Toft stod som driftsdirektør i Maersk i spidsen for rederiets ambitiøse mål om at søsætte sit første CO2-neutrale skib i 2030 og arbejde i mod at at stoppe CO2-udledningen helt fra Maersk-flåden i 2050.
Maersk har også afvist LNG og satser på helt nye brændstoftyper og netop udviklingen og tilgængeligheden af disse, vil ifølge tidligere udtalelser fra Toft blive de største udfordringer.
Og således nok også ret meget større end udfordringen med manglende bunkerfaciliteter til LNG.
Kilde: World Maritime News
