Værste skibskatastrofe i Norge fylder 20 år

    0
    REKLAMA

    Der var på forhånd meldt om stærk vind med byger, da M/S Sleipner forlod Haugesund med kurs mod Bergen kl. 18.50 den 26. november 1999. Det blev katamaranens sidste tur.
    Blot 18 minutter efter afgang ramte skibet skæret Store Bloksen yderst i Hardangerfjorden.

    Kaptajnen varslede Hovedredningssentralen om, at skibet var gået på grund. Men han kaldte ikke mayday. Det gjorde til gengæld redningscentralen og i løbet af få minutter drog en række skibe mod Sleipner.
    Kl. 19.35 bliver det meldt over Rogaland Radio, at Sleipner er drevet af skæret. Det er antagelsen, at skibet vil gå ned.

    Den antagelse bliver bekræftet kl. 19.48, da M/S Askita melder, at Sleipner er gået ned.
    “Vi hørte et smæld. Båden stoppede ikke specielt hurtigt. Vi fik ingen information. Vi tog bare nogle redningsveste,” sagde en af de reddede passagerer, Håvard Røssland.
    “Der var ikke panik om bord til at begynde med, men da vi havde stået der et stykke tid kom vandet fossende op over. Så er det klart, at folk går i panik,” sagde Røssland ifølge Berlingskes reportage.
    På grund af den stærke blæst, kom den første helikopter først afsted mod ulykkesstedet kl. 19.46 og ankom 20:50.
    Redningsarbejdet stod på hele natten og lørdagen til kl. 18.00, hvor den blev afblæst. Status var, at 16 personer var omkommet.

    Der blev efterfølgende rejst sag mod såvel kaptajn som rederi. Kaptajnen blev idømt seks måneders betinget fængsel med en prøvetid på to år for at have optrådt uagtsomt. Rederiet – Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap i Bergen – blev frikendt.

    Ulykke førte til en række forbedringer af sikkerheden på hurtigfærge-trafikken på baggrund af anbefalinger fra den nedsatte undersøgelseskommission.
    Blandt andet blev der etableret særlige sømærker for hurtigbåde samt bølge- og storvarsler for hele den norske kyst.

    Se video om ulykken fra NRK HER

    (Visited 8 times, 1 visits today)