Det sker oftere og oftere i den piratplagede Guineagolf. Skibe bliver angrebet og besætningsmedlemmer kidnappet, som regel for at skaffe piraterne løsepenge.
Den 2. november gik det ud over det norske skib, MV Bonita, der blev angrebet ud for kysten ved Benin. Her blev ni besætningsmedlemmer kidnappet.
Blot et par dage senere gik det ud over det græsk-flagede skib, Elka Aristotle, hvor fire besætningsmedlemmer blev taget til til fange, da skibet lå i Guineabugten ud for nabolandet Togo. Flere andre bortførelser har fundet sted inden for de seneste måneder. Det er bl.a. gået ud over otte besætningsmedlemmer, der blev kidnappet i august ved Cameroon og yderligere 10 ud over Nigerias kyst i juli.
Angrebene sker med kortere og kortere mellemrum i det piratplagede farvand, advarer ITF. Indtil nu er 62 søfolk blev kidnappet i Guineabugten i år.
“Det er alarmerende, at hyppigheden og grovheden af angrebene på skibe i Guineabugten er øget med en række nye kidnapninger og hensynsløse voldshandlinger i de seneste måneder. Hele den maritime industri er nødt til hurtigt at tage skridt til at forbedre forebyggelse, rapportering og reaktionen på angrebene overalt i Guineabugten,” siger chefen for den maritime sektion af ITF, David Heindel.
“Landene ud til Guineabugten skal samarbejde med industrien og fagforeningerne for at identificere handlinger og afsætte passende ressourcer for at reducere de risici, som søfolk og skibsfarten er udsat for”.
EU har taget initiativ til at indsætte en løst koordineret fælles maritim patruljegruppe i Guineabugten. Den første testcase for en koordineret maritime tilstedeværelse fra EU vil således formentlig finde sted i den region af verden, der lige nu er hårdest plaget af pirateri og kidnapninger af søfolk.
Kilde: Maritime Executive