Maersk udpegede forleden de tre typer brændstoffer, som koncernen ser som fremtidens skibsbrændstof for at fjerne udledningen af drivhusgasser. Alkohol var et af dem, og den mulighed skal nu bores ud i LEO koalitionen.
Mere præcist skal skibsbrændstoffet udvikles på ethanol og træstof, der går under navnet lignin.

“Shipping har brug for skræddersyede løsninger med lavt CO2 indhold, der kan tage springet fra laboratoriet til den globale skibsflåde. Initiativer som LEO Coalition er en vigtig katalysator for denne proces,” siger Søren Toft, COO i A.P. Møller – Maersk.
Københavns Universitet er i øjeblikket i gang med et laboratorieforsøg med det potentielle skibsbrændstof. Projektet arbejder hen i mod fase 2 – test af brændstoffet på rigtige skibsmotorer – i 2. kvartal 2020.
Hvis denne testfase forløber positivt er det planen at opskalere produktionen af det renere brændstof.
Kilde: Maersk
