Slæbebåden Hydrotug vil blive udstyret af en motor, der skal drives af en kombination af brint og diesel og den vil blive bygget Compagnie Maritime Belge (CMB) i Antwerpen. Motoren overholder de aller skrappeste krav i EU´s fremtidige krav og gør fartøjet til det mindst udledende på markedet, skriver havnen i en pressemeddelelse.
Antwerpen Havn har i forvejen annonceret, at den vil gøre det muligt for skibe at tanke brint i havnen.
“Som en industriel havn, skal Antwerpen Havns rolle i energi-transitionen ikke undervurderes. Vi arbejder i mod at blive en CO2-neutral havn. Sammen med vores partnere forbereder vi os på fremtiden i en konstant søgen efter innovative muligheder,” siger havens topchef, Jacques Vandermeiren, der også deltog i Klimatopmødet i FN i New York tidligere på ugen.
Havnen er en af de mere end 70 virksomheder sammen med bl.a. Maersk, der er gået sammen i bestræbelserne på at udvikle kommercielt bæredygtige, CO2 neutrale store oceangående skibe i 2030.
Kilde: Antwerpen Harbour