De to hændelser fandt sted i hhv. juli og august måned i år. De fremgår af indberetninger til Datatilsynet som Shippingwatch har søgt aktindsigt i.

I den første hændelse, i juli måned, klikkede en ekstern ansat projektmedarbejder på et link i en phishingmail, der gav hackerne adgang til projektmateriale på en onlineplatform.
Hændelsen førte til, at rederiet indskærpede sikkerhedsprocedurerne overfor de ansatte. Alligevel gik det galt igen allerede måneden efter, hvor det lykkedes hackerne at få en ansat til at udlevere et password, via en mail der fremstod som om den kom fra Nordens IT-afdeling.
”Heller ikke i dette tilfælde kunne hackeren få adgang til interne Norden-datasystemer, men kun den enkeltes onlineplatform med begrænset data”, skriver Nordens it-chef Sture Freudenreich i et svar til ShippingWatch.
It-chefen understreger overfor Shippingwatch, at der efterfølgende er taget ’yderligere foranstaltninger’ der sikrer, at phishingangrebene ikke kan gentage sig.
I juni 2017 blev Mærsk udsat for et voldsomt hackerangreb, der på få minutter lagde koncernens It-systemer ned. Det tog flere uger før systemerne var oppe at køre igen, og angrebet kostede rederiet et samlet tab på op mod 2 milliarder kroner.
Kilde: Finans
