Den franske færgeoperatør har besluttet at udstyre sine færger med teknologi fra ABB, der gør det muligt at benytte de første landstrømsanlæg i havnen i Marseilles. Rederiet er allerede i gang med at udstyre den første af tre færger med udstyret. De to andre følger i det kommende år.

Det betyder, at færgerne ikke behøver at brænde dieselolie af i deres hjælpemotorer, når de ligger ved kaj.
“Vi vurderer, at de vil bruge mellem 7 MWh og 11 MWh nul-emisions strøm pr. anløb afhængig af skibet,” siger Ludovic Amouroux, der er projektleder i Corsica Linea ifølge World Maritime News.
Marseilles er Frankrigs største havn og den 4. største krydstogtdestination i Middelhavet med knap 1,5 mio. besøgende i 2017.
Opbygningen af landstrømsanlæg er startet ved Corsica-færgernes kaj og vil blive udbygget i to faser, hvor bl.a. reparationskajerne kommer med i 2022 og krydstogtskibenes kajanlæg mellem 2022 og 2025.
Danmark halter bagud i forhold til etablering af landstrømsanlæg. Således sagde takkede København for et par år siden nej til et gratis landstrømsanlæg. I foråret besluttede Københavns Kommune sammen med Copenhagen Malmö Port og By&Havn dog at bevilge 4,5 mio. kr. til et landstrømsanlæg, der skal står klar i Nordhavn i 2021.
Også i Aarhus er der planer om etablering af den mere klima- og forureningsvenlige løsning, mens de to mindre havne i Grenaa og Faaborg allerede nu er klar med landstrømsanlæg.
Redaktionen
