”Dansk skibsfart bygger på kvalitetsskibsfart. Sikkerhed og vækst er kendetegn ved kvalitetsskibsfart, og derfor glæder det mig, at dansk skibsfart fortsat lever op til disse høje standarder”, siger Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.
Kravene i QUALSHIP 21 er blevet skærpet de senere år, bl.a. er der krav om at andelen af et flags tilbageholdte skibe over en 3 årig periode skal være mindre end 1 %. Danske skibe udmærker sig her ved, at kun 1 skib har været tilbageholdt i den seneste 3 årige periode (0,37 %) og ingen danske skibe har været tilbageholdt i USCG de seneste 2 år.
QUALSHIP 21 er havnestatskontrol i USA på samme måde som Paris MoU og Tokyo MoU. 27 lande har pt. modtaget beviset QUALSHIP 21.
Danmark figurerer samtidig i toppen af de såkaldte Hvidlister inden for havnestatskontrolregimerne Paris MoU og Tokyo MoU.
Kilde: Søfartsstyrelsen