”Realiteterne er, at med de forskelle, der er i brændstofpriserne i øjeblikket, så ser det ud til, at det er en supergod forretning at have en scrubber i skorstenen,” sagde Søren Skou i formiddags ifølge Søfart under præsentationen af rederiets regnskab for årets andet kvartal.
Han ønskede ikke at fortælle, hvormange skibe Maersk i første omgang vil udstyre med de scrubbere, som han fortsat ikke er begejstret for.
”For jeg kan simpelthen ikke forstå, at det på nogen måde kan give mening, at man skal vaske svovl ud af brændstoffet ude på skibet, når man kan gøre det på et raffinaderi. På et raffinaderi har man jo som bekendt en række kæmpestore skalafordele at gøre brug af,” sagde Skou.
Og så spurgte han retorisk, om det er en forbedring at vaske svovlen ud i havet i stedet for at sende det op gennem skorstenen, hvor det kan komme ned som syreregn.
“Det giver ikke nogen mening for mig,” fastslog han.
Udvaskningen af svovl i havet kan Maersk så undgå, hvis rederiet vælger at montere de lukkede – og noget dyrere – scrubber-systemer på sine skibe.
Læs om Maersk´s halvårsregnskab HER
Kilde: Søfart.