Oplysningerne om det store lån kom frem på et telefonmøde med analytikere efter selskabets aflæggelse af regnskabet for 2. kvartal, som gav Euronav et underskud på 39 mio. dollars.

Selskabets CEO, Hugo de Stoop, fortalte, at lånet vil blive brugt til “forberedelser i forbindelse med IMO 2020-reglerne og specielt i forhold til vores brændstofstrategi for flåden”.
Hvordan den strategi nærmere ser ud, vil selskabet fortælle sine investorer mere om i september. Det er dog allerede kommet frem, at Euronav vil tage to af sine ULCC´ere ud som lagerskibe for brændstof som en del af planerne i forhold til den nye lovgivning.
Den nuværende CEO´s forgænger, Paddy Rodgers, var en arg modstander af scrubbere, og der er ikke sket væsentlige ændringer i selskabets tilgang til problematikken med de Stoop for bordenden.
Euronav har tidligere givet udtryk for, at de finder usikkerheden i forhold til fordele og ulemper ved installation af scrubbere så stor for nuværende, at selskabet hellere vil indtage en vent-at-se holdning.
Det eneste, der for nuværende er givet, er usikkerheden om prisdannelsen på skibsbrændstof efter 1. januar 2020.
Derfor låneoptagelsen på 100 mio. dollar, der øger selskabets likviditet og dermed parathed, når reglerne ændres.
Kilde: TradeWinds
