Ombygningen af færgen til ren godstransport skyldes nemlig også, at passagerne ifølge flere kundeundersøgelser klart foretrækker at sejle med de større og mere moderne færger i ForSea´s flåde på Øresunds-trafikken, fremgår det af en pressemeddelelse fra rederiet.

“Dette er et vigtigt skridt for at sikre selskabets position for fremtiden. Vi vil gennemføre yderligere initiativer for at modernisere vores forretning og sikre, at vi er konkurrencedygtige. ForSea har indtil videre investeret betydelige summer i at konvertere Aurora og Tycho Brahe til batteridrift og lægger fortsat vægt på at videreudvikle en bæredygtig færgefart,” skriver ForSea i pressemeddelelsen, der ikke sætter tal på den tilbagegang i personbil- og passagertrafikken, som er den primære begrundelse for konverteringen.
Mercandia 4 blev bygget på North East værftet i Sunderland, England, i 1988 og søsat som Superflex November. Færgen blev i 1989 solgt til Mercandia, hvor den i en årrække sejlede mellem Juelsminde og Kalundborg, inden den i 1997 blev chartret af HH-Ferries (nu ForSea) og i 1999 købt af rederiet til Helsingør-Helsingborg overfarten.
I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 453.000 lastbiler og 16.600 busser over Øresund. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede Sundet i 2018, oplyser rederiet.
Kilde: ForSea
