Der var ikke styr på procedurerne på broen på USS John S. McCain, da destroyeren den 21. august 2017 kolliderede med tankskibet Alnic MC. Det var sammen med manglende træning og et manglende operationelt tilsyn årsagen til ulykken, konkluderer en rapport fra U.S National Transportation Safety Board (NTSB), der blev offentliggjort i mandag.
Kollisionen skete i Singaporestrædet, der er et af verdens mest befærdede farvande.
En tidligere rapport om ulykken fra myndighederne i Singapore gav besætningen på tankskibet en del af skylden for ulykken.
Men de frikendes i den amerikanske rapport.
“Den sandsynlige årsag til kollisionen mellem destroyeren John S. McCain og tankskibet Alnic MC var mangel på et effektivt operationelt tilsyn med destroyeren fra den amerikanske flåde, hvilket resulterede i utilstrækkelig træning og utilstrækkelige procedure for arbejdet på broen,” hedder det i rapporten.
Singapore-rapporten fandt, at der ikke var tilstrækkelig bemanding på broen på Alnic MC, da ulykken skete, mens den amerikanske rapport afviser, at bedre udkig kunne have forhindret sammenstøddet.
“Kaptajnen på Alnic MC kunne ikke med rimelighed have forudset, at hans skib var i en ekstrem situation, før det var for sent at manøvrere tankskibet for at undgå ulykken,” fastslår den amerikanske rapport.
Ud over de ti dødsofre og mange kvæstede forårsagede kollisionen skader på destroyeren for 100 mio. dollar.
To højtstående officerer blev efterfølgende fjernet fra deres poster.
Kilde: TradeWinds.