Hollændere på kold opgave ved Svalbard

    0
    REKLAMA

    Det var ismassernes bevægelser, der fik Northguider til at krænge voldsomt, men det bekymrer ikke bjærgningsselskabet.
    “De har en enkelt og solid metode til at rette skibet op. Så skal hullerne i skroget svejses og lappes igen. Derefter skal skibet slæbes til fastlandet,” siger operationsleder Rune Bergstrøm, fra det norske Kystverket til NRK.

    Hullerne i skroget er konstateret ved en undersøgelse med et fjernstyret undervandsfartøj, der viste, at skibet har fået en stor skade ved maskinrummet.

    Det var Smit Salvage, der blev hyret til at bjærge Costa Concordia, der som bekendt også lå på siden, så de må siges at have stor erfaring.

    Northguider forliste i december i fjor, hvor den 14 mand store besætning blev reddet efter en dramatiske redningsoperation. Efterfølgende lykkedes det at tømme skibet for brændstof og andet indhold der kunne udløse en forurening af det naturfølsomme område ved Svalbard.

    Isdannelse omkring skroget betyder, at bjærgningen først kan sættes i værk til august.

    Redaktionen

    Se en timelapse video fra bjærgningen af Costa Concordia her.

    (Visited 11 times, 1 visits today)