Skibet, der er døbt MSC Gülsün, er det første af i alt 11 af slagsen, der skal leveres til MSC i de kommende ni måneder. Skibet vil drage ud på sin jomfrurejse den 8. juli på 2M´s AE10-rute fra Xingang til Nordeuropa.
MSC Gülsün er 400 meter langt og 61,5 meter bredt og vil sidde alene på tronen som verdens største – i hverfald indtil HMM får leveret det første af sine megaskibe. Det skulle også være på 23.000 TEU, men kan være lidt større end MSC´s nye flagskib.
Maersk satte en ny standard for kapaciteten på containerskibene, da rederiet i 2006 præsenterede Emma Maersk på 14.770 TEU. Skibet var blot tre meter kortere end MSC Gülsün, men havde “kun” plads til 21 rækker containere på tværs og kunne laste langt færre i højden.
Men jo større skibe, jo længere tid i havn.
“Alt andet lige har MSC Gülsün behov for fire dage mere havnetid pr. rotation sammenlignet med Emma Maersk, hvilket kan resultere i længere transittid eller hurtigere fart,” siger Andy Lane, der er shippingkonsulent i Singapore.