Lukningen af raffinaderiet betyder i følge analyse- og mæglerfirmaet Poten & Partners, at efterspørgslen i det atlantiske produkttank-marked vil stige, ligesom det også i mindre grad kan smitte af på markedet for transport af råolie.

I Danmark kan bl.a. Torm og Norden drage fordel af den permanente lukning af raffinaderiet, som dagligt producerede 335.000 tønder/dag.
“Efterspørgslen på produkttankere vil stige, da regionen får behov for at importere op til 30 pct. flere produkter, primært på tankskibe,” skriver Poten & Partners ifølge Splash.
Rederiet peger på, at en stor del af denne import skal hentes primært i Europa, men også i Mellemøsten og Indien. Og det giver forretning til tankskibsrederierne, der vil opleve en positiv udvikling i ton-miles for MR-skibe, skriver Clarkson Platou Securities.
Dagsraterne steg i dagene efter brandens udbrud i fredags med op til 60 pct. og det er ikke utænkeligt, at lukningen af raffinaderiet vil hæve bundniveauet for raterne i den kommende tid.
Redaktionen
