Danske Rederier mener, at en række helt centrale punkter i vejledningen, bl.a. kravet om at vogndæk fremover skal være lukkede, ikke er truffet på et oplyst grundlag, og at vejledningen derfor bør justeres, før den vedtages.

”Vi har fra Danske Rederiers side deltaget meget aktivt i tilblivelsen af denne vejledning, og vi støtter fuldt op om arbejdet med at forebygge brande på skibenes ro-ro dæk. Men vi mener, at det er uhensigtsmæssigt at IMO udarbejder en vejledning, som på flere områder mangler teknisk rationale,” udtaler Søren Enemark fra Dansk Rederier.
Vejledningen blev udarbejdet i en ekspertarbejdsgruppe i februar 2019, men på det tidspunkt var EU Kommissionens Firesafe II rapport endnu ikke offentliggjort. En stor del af vejledningen indeholder desuden henvisninger til, at nogle krav skal opfyldes til flagstatens tilfredshed, hvilket kan medføre, at der bliver stillet krav om forskellige standarder, afhængigt af hvilket flag skibet fører, mener Danske Rederier.
”Vi støtter fuldt ud arbejdet med at finde ud af, hvordan vi kan minimere risikoen for brand ombord, men vi er nødt til at have fælles regler, uanset hvilket flag man sejler under,” siger Søren Enemark fra Danske Rederier.
Kilde: Danske Rederier
