Den nye undersøgelse fra Transport & Environment viser, at landene omkring Middelhavet sammen med Norge er de lande i Europa, der er kraftigst påvirket af krydstogtskibenes voldsomme luftforurening.
Men selvom Danmark ligger i den såkaldte SECA-zone, hvor svovlindholdet i brændstof højst på ligge på 0,1 pct., er forureningen fra de gæstende krydstogtskibe også her voldsom, viser rapporten.
Således udledte krydstogtskibene i danske farvande i 2017 atten (18) gange mere svovldioxid end alle landets ca. 2,5 mio. registrerede personbiler.
Ifølge undersøgelsen afspejler det på den ene side succesen i forhold til at regulere udledningen fra personbiler og på den anden den manglende implementering af lignende tiltag for skibsfarten.
Også i forhold til udledningen af NOx´ er krydstogtskibene en af de helt store syndere.
Det gælder også, når man tager hensyn til afsløringerne af snyd med målingerne af dieselbiler, skriver Transport & Environment og henviser igen til Danmark:
Her viser undersøgelsen, at 107 analyserede krydstogtskibe i de danske farvande (EEZ-området)
udledte lige så meget NOx forurening på et år som halvdelen af alle Danmarks personbiler.
Undersøgelsen er baserer på analyser af 203 krydstogtskibes sejlads i de europæiske farvande i 2017. Det er forudsat i undersøgelsen, at alle skibe til punkt og prikke overholde alle bestemmelser om brug af brændstof med lavere svovlindhold i de zoner, hvor det er krævet – f.eks. Danmark.
Samtidig er det i undersøgelsen forudsat, at alle Europas biler er dieseldrevne. De udleder mere NOx end benzinbiler. Undersøgelsen betegner således opgørelserne som konservative.
Læs hele undersøgelsen HER