“Det er meget beklageligt. Det er mange uheldige omstændigheder, som rammer samtidigt og som ikke skal forekomme,” lyder kommentaren fra Helge Otto Mathisen, der er kommunikationsdirektør i Color Line.
Den manglende mulighed for at benytte begge færgelejer betød, at bilerne holdt i lange køer ved færgen til Kristiansand. Det tog derfor længere end normalt at få alle ombord.
Men pludselig kunne de ventende passagerer konstatere, at færgen lagde fra land, inden alle var ombord, skriver TV2.no.
Ifølge en passager drejede det sig om omkring 40 personbiler og mindst en bus.
Kommunikationsdirektøren forklarer til TV2. no, at lukningen af det ene færgeleje betød, at der ikke var plads til Superspeed-færgen, der var på vej ind i Hirtshals havn fra Larvik. Derfor blev det besluttet at lade færgen til Kristiansand tage afsted for at give plads.
Helge Otto Mathisen har ikke overblik over, hvilke vurderinger, der lå bag afgørelsen, men oplyser, at bemandingsproblemer var en del af årsagen til, at den kaostiske situation opstod.
“Det er ikke normal Color Line standard og vi vil undersøge hele forløbet. Vi vil få styr på, hvad der skete på land og ombord på skibene. Alle passagerne har fået eller vil få tilbud om kompensation, siger han til TV2. no.
Kilde: TV2.no