Den norske skibsbygger Vard har sikret sig kontrakten om at designe og bygge tre hybride servicefartøjsskibe (SOV’er) for North Star Renewables i Skotland. Fartøjerne skal bruges på havvindmølleparken i Dogger Banke i Nordsøen. Det skriver North Star i en pressemeddelelse.
Det ene af de tre skibe vil blive 85 meter langt og være af VARD 4 19-designet, mens de andre fartøjer vil måle 78 meter i længden og være af VARD 4 12-design.
”Hos Vard stræber vi konstant efter at levere den bedst mulige løsning til vores kunder. Vores dedikerede team har haft et tæt samarbejde med North Star om at udvikle disse innovative skibe til Dogger Bank Wind Farm, og vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med at udvikle fremtidsorienterede og miljøvenlige skibe til markedet for vedvarende energi. Dette marked vil fortsat være en af de vigtigste søjler til at understøtte Vards vækst,” siger Vard CEO, Alberto Maestrini.
”Vi har arbejdet tæt sammen med teamet på Vard i over to år om udviklingen af vores SOV’er til Dogger Banke. Det glæder mig at kunne sige, at arbejdet med at designe skibene til at opfylde de optimale standarder for brugbarhed, komfort, sikkerhed og bæredygtighed har resulteret i, at vi sikrede tildelingen af tre skibe på langvarige chartre, hvilket er en stort skridt for North Star på vores rejse mod at blive en førende aktør inden for SOV-markedet,” siger North Star Renewables CEO, Matthew Gordon.
Dogger Banke er i øjeblikket under opførelse af SSE Renewables, Equinor og Eni, og når den er færdig, vil den være verdens største havmøllepark. De tre SOV’er skal bygges på Vard Vung Tau-værftet i Vietnam og forventes leveret til North Star i 2023.
Tag et nærmere kig på de tre nye SOV’ere i præsentationen af fartøjerne her