Det internationale forbund for transportarbejdere (ITF) leverede traditionen tro sin årlige erklæring til A. P. Møller-Maersks ordinære generalforsamling, der tirsdag blev afholdt i København, og der var både fundet plads til ros og ris for det forgangne år. Det skriver ITF i en pressemeddelelse.
ITF, der repræsenterer 20 millioner transportarbejdere fra fagforeninger i 147 lande, havde særligt mange positive ord at sige om Maersks behandling af sine søfolk, der under coronakrisen har været forhindret i at forlade deres skibe og i at komme hjem. Men her har Maersk alligevel formået at udskifte sine besætninger løbende og får derfor ros for at hjælpe sine søfolk bedst muligt gennem vanskelighederne forårsaget af corona-restriktioner.
”Maersk har gjort et ekstraordinært arbejde, er gået forrest og har været godt eksempel for resten af branchen, når det gælder udskiftninger af besætninger i en verden fyldt med problemer,” siger maritim koordinator i ITF, Jacqueline Smith, der fremhæver Maersk som branchens gode eksempel, der har passet godt på de søfarende frem for kun at se på bundlinjen.
Maersk risikerer ridser i omdømmet
Til gengæld er der ikke mange positive sætninger fra ITF om Maersk, når snakken faldet på selskabets engagement i Australien. Her påpeger Jacqueline Smith, at Maersk risikerer alvorlige ridser i sit omdømme som en ansvarlig virksomhed, efter at man sidste år valgte at engagere sig med selskabet ICSTI, der driver Victoria International Container Terminal (VICT) i Melbourne – et terminalselskab, der af de australske fagforeninger er blevet stemplet som en havn, der underminerer de vilkår, der er aftalt i de australske overenskomster.
”Traditionelt har Maersk gode politikker på papiret og dermed i de forventninger, der skabes for Maersks leverandører. Derfor er vi overrasket over, at virksomheden synes at have udviklet et blindt punkt, når det kommer til hvad der nu er kendt som Australiens mest aggressive og fagforeningsfjendske containerterminal. Her bakker man ikke op om fagforeninger og kollektive forhandlinger,” siger Jacqueline Smith.
”Vi beder derfor Maersk om at stå fast på sine værdier og undgå VICT, indtil terminalen og dets moderselskab ICTSI afslutter deres fjendtligheder over for arbejdere og deres rettigheder. Det spørgsmål vil vi rejse igen overfor Maersks ledelse i de kommende uger,” siger Jaqueline Smith.