Trods et år med store nedlukninger af hele verdenssamfundet og problemer med besætningsskift på skibene, så har de danske rederier klaret sig godt i 2020, og eksportniveauet lever næsten op til rekordåret 2019. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.
Den samlede eksport for søtransport ender på 231,8 milliarder kroner mod 240,3 milliarder kroner året før. Det svarer til et fald på 3,5 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
”Da de første måneder af 2020 var gået, anede vi ikke, hvilket år vi stod foran. Vi vidste, at forsyningslinjerne skulle opretholdes, og at handelsflåden var fuldstændig afgørende. Men det var som at navigere i tyk tåge, og ingen kunne spå om det kommende år. Nu kan vi gøre status og se tilbage på et år, hvor skibsfarten stort set holdt niveauet fra 2019. Det er flot, og illustrerer at rederierne har været en af hovedårsagerne til, at vi ikke har manglet varer,” siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.
Første halvdel af 2020 var blandt andet påvirket af, at olielagrene på land var fyldt, samtidig med at efterspørgslen på olie var lav. Det betød, at tankskibe kom i høj kurs som flydende olielagre, som bidrog til indtjening. Alene i Danmark ankommer cirka 75 procent, af det vi importerer, med skib, og forbrugerne blev ved med at efterspørge de varer, der typisk fragtes i containere. Omvendt har udenrigsfærgerne været meget negativt påvirket af grænselukninger.
”Selv uden coronavirus var 2020 et begivenhedsrigt år. Der var præsidentvalg i USA, brexit blev effektueret, og handelskrigen mellem USA og Kina rasede fortsat. Det er alle begivenheder, der kan give ustabilitet på verdensmarkedet, men på trods af det, er danske rederier mere eller mindre styret lige igennem,” siger Anne H. Steffensen i pressemeddelelsen.