Et bulkskib, hvor modulerne kan kobles af uden for en havn og senere afhentes af en slæbebåd. Sådan lyder et nyt innovativt design fra Stena Bulk.
Stena Bulk og rederigruppens inhouse-skibsdesignere i Stena Teknik tænker ud af boksen med nyt bulkskibsdesign. Under konceptnavnet InfinityMAX præsenterer rederiet et bud på fremtidens modulære, intermodale og CO2-neutrale bulkskib. Det skriver Stena Bulk i en pressemeddelelse.
InfinityMAX-konceptet er tænkt til at kunne transportere både tørre og flydende bulklaster i modulære lastrum, der repræsenterer et paradigmeskift i søværts godstransport.
Det ultrafleksible zero emission-design er tænkt som reaktion på de store udfordringer, den globale skibsfart skal overvinde i de kommende årtier. Designet forestiller sig en verden, hvor branchen spiller en afgørende rolle i at forsyne verden med E-fuels, kemikalier, materialer og forbrugsvarer til dets umættelige behov.
Stena Bulk antyder, at InfinityMAX-konceptet kan blive lige så betydningsfuld som containerisering var for den intermodale godstrafik. Konceptet anvender således standardiserede og modulære units, der kan transportere tør bulk, flydende bulk eller flydende gasprodukter såsom metan, brint eller ammoniak, hvilket har potentiale til at strømline transporten af flydende og tørt bulkgods.
Med det rigtige niveau af modne teknologier mener Stena Bulk, at et InfinityMAX-skib vil kunne komme i drift mellem 2030 og 2035.