Kieler Kanalen mister trafik – fjerner afgifter

    0
    REKLAMA

    Det er primært den meget lave pris på bunker, der rammer Kieler Kanalens konkurrencedygtighed. Ruten omkring Skagen er både længere og mindre miljøvenlig, men den er ikke belagt med afgifter.

    Kiel-Canal Initiative, der er en interessegruppe dannet for at sikre Kieler Kanalens fremtid, har sammen med fem nordtyske delstater og den tyske skibsmæglerforening i de seneste måneder presset på for at få suspenderet afgiften.

    Og det er nu lykkedes.
    “Suspenderingen af trafik-afgifterne er et vigtigt skridt i forhold til at genskabe Kieler Kanalens konkurrencedygtighed. Det er rigtigt at gøre i forhold til Kieler Kanalens betydning, da den er med til at sikre over 3.000 arbejdspladser i regionen og alene i Hamborg Havn omkring 51 mio. tons fragt årligt,” siger Jens Broder Knudsen, der er formand for Kiel-Canal Initiative.

    Nu skal det ifølge Knudsen vise sig, om det er nok at fjerne afgifterne midlertidigt, eller om de skal fjernes permanent af hensyn til den overordnede økonomi.

    Den tyske regeringen fjernede sidste år afgifter på togtransport for 350 mio. euro og shipping-skatter på 35 mio. euro for at styrke konkurrencedygtigheden for transport ad de indenlandske vandveje. Kun Kieler Kanalen og Mosel fik den gang ikke gavn af lempelserne.

    Kilde: Kiel-Canal Initiative

    (Visited 3 times, 1 visits today)