Det nye skib, MSC World Europa, vil blive blandt verdens største krydstogtskibe på mere end 200.000 bt og med plads til 6.761 passagerer i 2.632 kabiner og 2.139 besætningsmedlemmer.
Spørgsmålet er lige nu, hvor mange der har lyst til i post-corona fremtiden at blive stuvet grundigt sammen på et krydstogtskib?

Det regner de uden tvivl voldsomt på i MSC Cruises, der angiveligt investerer 1,2 mia. dollar i det nye skib, som en del af en samlet aggressiv udbygningsplan til 11,6 mia. dollar, der skal øge antallet af skibe i flåden fra 17 til 25 i 2027.
Dertil kommer en planlagt yderligere investering på 2 mia. dollar i et nyt luksus-brand, der skal omfatte fire super-yacht´er bygget af Fincantieri og leveret med et styk pr. år fra 2023 til 2026.
Det var i hvert fald planen før Covid-19 pandemien ramte verden.
Det første skib i den nye World Class bygges på Chantiers de l´Atlantique værftet i Saint-Nazaire i Frankrig og skal efter planen være færdigt i maj 2022.
Det LNG-drevne skib vil udlede 30 mindre CO2 end konventionelt drevne skibe, mens udledningen af svovl og partikler bliver reduceret til et minimum.
Samtidig med fejringen på værftet i Frankrig oplyste Meyer Werft i Tyskland for nylig, at Carnival Corp´s P&O Cruise brand fortsætter med at udsætte modtagelsen af det nybyggede krydstogtskib Iona, der ligger klar til afhentning i Bremerhaven.
Carnival har i stedet travlt med at finde besparelser, der kan reducere de enorme daglige tab i verdens største krydstogtrederi-gruppe.
Det har nu ført til, at rederiet sender et forholdsvis nyt krydstogtskib til ophugning. Læs mere om den historie HER.
Kilde: Maritime Executive
