Selvom påsken ikke har været som den plejer at være her i 2020, så har danskerne holdt traditionen i hævd med at spise sild til påskefrokosterne. Der har været færre deltagere, men silden har været en sikker gæst på bordene. Det går godt i spænd med den nye kampagne Vild med Sild, som er blevet søsat med det formål at få danskerne til øge indtaget af denne særdeles sunde fisk, der på latin har navnet Clupea Harengus.

Af Bent Mikkelsen
For at komme i den rette stemning for at skrive disse linjer har deres ærbødige skriver inden arbejdet indtaget en stegt sild, der er blevet marineret og lagt i lage i flere uger. En sild af den slags, der startede med at den blev indkøbt i en fiskeforretning på en havn på Vestkysten af Jylland. Siden paneret, stegt og lagt i lage i forventningens glæde.
Det er et samarbejde på tværs af sildebranchen anført af Danmarks Pelagiske Producentorganisation og Danish Seafood Association, der netop har lanceret en ny kampagne med det formål, at få danskerne til at spise endnu flere af den lille fisk, der normalt bliver mellem 15 og 25 cm i længden og har en vægt mellem 150 og 400 gram og dermed få endnu flere af de gode vitaminer, som netop denne fisk bærer. Det er især Omega-3, D-vitamin, selen og jod.
Silden er allerede den fisk, som er lettest tilgængelig for forbrugerne i Danmark. Stort set alle dagligvarebutikker har silden stående i mange varianter. Mange flere varianter end nogen anden fisk i den mangeartede buket af fisk, som landes på de danske fiskeriauktioner. Standardvaren er den marinerede sild også kendt som den hvide sild, som suppleres af de den røde sild – kryddersilden. Dertil kommer varianten karrysild, der optræder på hylder i gult. Endelig har sennepssilden vundet indpas på middagsbordene over de senere år. Sidstnævnte har gennem en lang årrække været den absolut foretrukne i vores naboland Sverige, der ligesom Danmark bedriver et omfattende fiskeri efter den lille attraktive fisk.
Vild med Sild er udløberen af en pilotkampagne som brancheforeningerne kørte i efteråret på både Facebook, Instagram og web. Efrfaringerne var positive og man nåede alene via Facebook direkte ud til mere end 40.000 glade sildespisere. Den nuværende kampagne løber over to år og målrettes både forbrugere, restauranter og cateringvirksomheder. Hensigten er at styrke og stimulere salget af sild i Danmark, men også at uddanne danskerne i sildens kvaliteter når det gælder sundhed, klima og bæredygtigt fiskeri. Vild med Sild er støttet af den Europæiske Hav – og Fiskerifond .
Resten af artiklen kan læses i FiskerBladets onlineudgave her.
